Powiatowa Społeczna Rada ds. Osób Niepełnosprawnych
Podstawa prawna
Powiatowa Społeczna Rada ds. Osób Niepełnosprawnych działa na podstawie art. 44b i art. 44c ustawy z dnia 27 sierpnia 1997r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych (tekst jednolity Dz.U. z 2018r. poz. 511 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 25 marca 2003r. w sprawie organizacji oraz trybu działania wojewódzkich i powiatowych społecznych rad do spraw osób niepełnosprawnych (Dz. U. 2003 r. Nr 62, poz. 560).
Powołana przy starostwie Powiatowa Społeczna Rada do Spraw Osób Niepełnosprawnych pełni funkcję organu opiniodawczo – doradczego.
Zadania Rady
• Inspirowanie przedsięwzięć zmierzających do integracji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych oraz realizacji ich praw,
• Opiniowanie projektów powiatowych programów działań na rzecz tych osób i ocenia ich realizację,
• Opiniowanie projektów uchwał i programów przyjmowanych przez radę powiatu pod kątem ich skutków dla osób niepełnosprawnych.
Organizacja i tryb działania
Powiatowa Społeczna Rada ds. Osób Niepełnosprawnych składa się z 5 osób. Powoływane są one spośród przedstawicieli działających na terenie danego powiatu, organizacji pozarządowych oraz przedstawicieli władz samorządowych. Rada jest organem opiniodawczo - doradczym, jej kadencja trwa 4 lata.
Rada zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków powiatowej rady dokonuje wyboru przewodniczącego, wiceprzewodniczącego i sekretarza.
Posiedzenia zwoływane są przez przewodniczącego Rady. Pracami Rady kieruje przewodniczący, we współdziałaniu z pozostałymi członkami prezydium Rady. Zadania przewodniczącego określa § 3 w/w rozporządzenia.
Przewodniczący rady, w szczególności:
- ustala przedmiot i termin posiedzeń rady;
- przewodniczy posiedzeniom rady oraz posiedzeniom jej prezydium;
- reprezentuje radę w stosunku do innych organów i instytucji;
- zaprasza na posiedzenia rady przedstawicieli nauki oraz przedstawicieli organów i instytucji niereprezentowanych w radzie;
- inicjuje i organizuje prace rady.
Posiedzenia powiatowej rady odbywają się co najmniej raz na kwartał. W czasie spotkań członkowie poruszają tematykę związaną w szczególności z problemami dotyczącymi integracji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych, ich edukacji oraz sytuacji życiowej a także realizacji praw osób niepełnosprawnych. Na posiedzenia mogą być zapraszani, w celu prezentacji stanowiska w omawianych sprawach, przedstawiciele nauki oraz innych organów, organizacji i instytucji niereprezentowanych w Powiatowej Radzie. Każdorazowo po spotkaniu jest spisany protokół.
Powiatowa Rada wyraża swoją opinie w sprawach należących do zakresu jej działania, w formie uchwały lub odpowiedniego zapisu w protokole. Głosowania są jawne.
Skład Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych
Członkowie Powiatowej Społecznej Rady ds. Osób Niepełnosprawnych w Cieszynie na lata 2024-2028 zostali powołani Zarządzeniem nr WO.120.10482024 Starosty Cieszyńskiego z dnia 14.08.2024r.
W skład Rady wchodzą:
PRZEWODNICZĄCY – Pan Dawid Świniarski
WICEPRZEWODNICZĄCY – Pani Helena Mikrut
SEKRETARZ – Pani Wiesława Kopoczek
CZŁONEK – Pani Renata Zając
CZŁONEK – Pani Maria Sobiecka
Kontakt
Uwagi, wnioski i zapytania do członków Powiatowej Społecznej Rady do Spraw Osób Niepełnosprawnych w Cieszynie prosimy kierować na adres:
POWIATOWA SPOŁECZNA RADA DO SPRAW OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH W CIESZYNIE
ul. Bobrecka 29 43-400 Cieszyn (pok. 117)
Tel. 33 47 77 117 e-mail: sekretariat@pcpr.cieszyn.pl